måndag 29 april 2013

lördag 27 april 2013

Metakognitiv förmåga...

...eleverna delar med sig av HUR - reflektera, resonera och kommunicera.
Elevexempel

söndag 21 april 2013

Flippa klassrummet - innan och efter lektion.

Innan lektionen flippade vi så här.....

Under lektionen "ljudfilade" vi våra samtal som vi sedan flippade. De "ljudfilade", flippade samtalen bedöms av Malin och kamrater, alltså, de fungerar som bedömningsunderlag. De fungerar även som elevexempel för hur ett samtal kan gå till och som inspiration till val av ämne att skriva om i genre krönika.



lördag 13 april 2013

Litterär gestaltning??

Häng med när Malin förklarar vad som menas med att gestalta litterärt och hur man gör.
Lyssna till mästaren på att gestalta - Tomas Tranströmer. Schubertiana

Hur gestaltar man en person?

Malin försöker förklara och reda ut.


måndag 1 april 2013

Efter påsklovet...

...kastar vi loss vårt skepp och håller styrfart mot genre KRÖNIKA. HÄR - Vad är en KRÖNIKA och hur skriver jag en sådan? Den längre och mer utförligare versionen. Exempel på krönika - muntligt och i filmformat.